neděle 26. března 2017

Rozbor recenzí hry Rise of the Tomb Raider

      
      Pro tuto práci jsem si vybral recenze z webu Games.cz a Hrej.cz. Jsou zajímavé převážně proto, že oba recenzenti sdílejí spíše kladný názor na hru, ale v mnoha ohledech se jejich pohled na hru liší. V závěru práce se ještě krátce zmíním o videorecenzi od IGN. Všechny recenze vycházejí z verze hry pro Xbox One.

      Dříve, než se pustím do rozboru recenzí, představím hru samotnou. Rise of the Tomb Raider je druhý díl série, která prošla v roce 2013 restartem. Ve velké míře navazuje na předchozí díl a dále staví na položených základech. Hra se dá popsat jako akční adventura - hráč prozkoumává nejrůznější prostředí, řeší hádanky a bojuje s nepřátelskými vojáky při snaze najít tajemný artefakt. Hru vyvinula v roce 2015 firma Crystal Dynamics pro Xbox One, Xbox 360 a se zpožděním i pro PC a PlayStation 4.

      Pro začátek bych se zmínil o vizuální podobě obou recenzí. Shodují se v přehledném členění na odstavce, prokládání textu obrázky či odkazy na videa i v tabulce shrnující verdikt a výslednou známku. Rozdílné je navzájem opačné umístění zmíněné tabulky. Na serveru Games.cz se nachází na začátku recenze. Obsahuje i informace o tom, na jaké platformě je hra recenzovaná i to, na jaké platformy hra vychází. Hlavní ale je, že čtenář hned získá představu o tom, jaký má recenzent pohled na hru. Nevýhodou může být to, že čtenář tak rychle uvidí shrnutí a verdikt, a tak nebude pokládat za nutné číst celou recenzi. V textu na webu Hrej.cz se také objevují objekty, které obsahují jednu větu (vytrženou z kontextu), aby nalákali čtenáře ke čtení další části textu.

      Hrej.cz začíná recenzi zasazením hry do kontextu nové, restartované série. Zdůrazňují, že se vývojáři neohlíželi na staré díly série, ale výrazně na předchozí díl, a také vysokou úroveň propracování hlavní hrdinky, jak po stránce příběhové, tak i po stránce vizuálního zpracování. Games.cz naopak vzpomíná na počátky série, na původní Tomb Raider hry, a zároveň je přirovnává k aktuálnímu dílu. Autor také hned na začátku textu definuje svůj kladný vztah k sérii, přičemž zmiňuje, jak je nový díl těm starším podobný po stránce atmosféry, obtížnosti i hratelnosti.

      Obě recenze dále nastiňují příběh hry. Ten vidí Games.cz jako žánrový standard, který ale překvapivě funguje. Tedy hlavně po stránce vykreslení hlavní hrdinky. Vedlejší postavy jsou posunuty na vedlejší kolej a zasloužily by si více pozornosti. Hrej.cz souhlasí s tím, že je důraz kladen hlavně na Laru a práci s touto postavou chválí, ale příběh berou jen jako něco, co hráče nutí přejít z jedné oblasti do druhé. Výtkou je ze strany Hrej.cz to, že hra nijak nereflektuje skutečnost, jaký je Lara chladnokrevný zabiják.

      Games.cz i nadále zdůrazňuje podobnost se staršími díly série. V tomto případě jde o návrat hrobek. Ty tvoří značnou část map, které musí hráč projít k dokončení dějové linie, ale k tomu hra obsahuje i dobrovolné hrobky k prozkoumání. Celkově je zpracování hrobek chváleno, protože se při řešení hádanek uplatňuje realistický přístup – nehledají se součástky na znovu zprovoznění prastarých mechanismů, ale způsob, jak tyto mechanismy obejít s tím, co má hráč k dispozici. Následuje doporučení recenzenta k vypnutí funkce Survival Instinct, který zvýrazňuje interaktivní objekty. Hrej.cz přistupuje k hrobkám s menším nadšením. Základ jejich provedení je dobrý a podobá se hrobkám ze starších dílů, ale jsou krátké a k jejich vyřešení stačí jen pár jednoduchých úkonů.


      Hrej.cz se při popisu hry odkazuje na sérii Assassin's Creed – vetší oblasti, které jsou vyplněné vedlejšími aktivitami, ale ve zbytku hry jde o lineární akční adventuru, která však nevyužívá celý svůj potenciál – například co se týče ukrytých jeskyní. Games.cz má naprosto jiný názor. Jeskyně jsou dle něj často velmi dobře schované a hra zbytečně neopakuje stejné vedlejší úkoly (jako hry ze série Assassin's Creed).

      Dalším probíraným tématem je akční zpracování soubojů, které je však nyní doplněné o stealth prvky. Díky tomu se v soubojích objevují prvky platformingu, které by recenzent z Hrej.cz uvítal ve větší míře v celé hře. Games.cz má na souboje podobný pohled. Problémem však není ani tolik jejich akční zpracování, ale spíše jejich vyšší četnost. Souboje však, hlavně na vyšších obtížnostech, představují výzvu. Stealth přístup je klíčový, protože vojáci dokáží překvapit svojí agresivitou a pečlivým prohledáváním mapy. Hrej.cz se ještě zmiňuje o dynamickém craftingu, vylepšování schopností a Lařině bojovém arzenálu. Také klade důraz na Lařin luk, který se díky jeho širokému využití v průběhu celé hry pomalu stal novou ikonickou zbraní hlavní hrdinky.


      Games.cz se také pozastavuje nad vizuální stránkou hry, u kterého je jedinou výtkou horší zpracování některých textur. Hrej.cz dále rozebírá herní mód nazvaný Expedition, který spočívá v přehrávání misí a získávání co nejvyššího skóre, což však není podle recenzenta nejvhodnější způsob znovu procházení hrou. Dále se zmiňuje speciální funkce, která dovoluje divákům interagovat se hrou streamovanou na Twitchi. Recenzent zde sdílí své obavy o tom, že vývojáři mohli design hry upravit kvůli atraktivitě pro letsplayery místo toho, aby vytvořili co nejlepší možnou hru.

      Na konci recenze najdeme shrnující myšlenky, které v případě Hrej.cz hodnotí hru jako povedenou, i když trošku zaostává za svým předchůdcem a celkově se odlučuje od starých dílů série. Autor se zde taktéž přiznává k oblibě celé série a právě kvůli tomu při kritice zabíhá do co největších detailů. Games.cz naopak končí recenzi s lehce smutným pocitem, který plynul z brzkého dohrání hry. Podle nich je Rise of the Tomb Raider ve všech ohledech lepší než předchozí díl. Dále stručně vyjmenovávají největší klady a zápory uvedené v recenzi.

      Krátce se ještě zmíním o videorecenzi od IGN. Recenze je rozdělena do pěti částí. Úvod je vystavěn podobně jako v případě recenze na Games.cz, tedy slouží jako krátké shrnutí kladů a záporů a deklarování kladného vztahu recenzentky k sérii i hře samotné. Druhá část se věnuje příběhu a postavám. Další část se věnuje hrobkám, které tvoří vrchol hry, a všem novým nástrojům, které má Lara k dispozici pro lepší pohyb prostředím. Nejvíce kritizovaný je soubojový systém. Díky novým vychytávkám ale více podporuje stealth přístup a je tak mnohem zajímavější. Dále jsou zmíněny aktivity, které je možné provádět mimo hlavní dějovou linii – například prozkoumávání prostředí, plnění vedlejších úkolů, sbírání relikvií… Zmíněn je i mód Expedition. Závěr recenze je tvořen formou verdiktu, ve kterém jsou shrnuty již zmíněné poznatky o hře, spolu s výslednou známkou a tabulkou s klady a zápory.




Odkazy na recenze
DŘEVÍKOVSKÝ, Vojtěch. Rise of the Tomb Raider [online]. c2015, poslední revize 9. 11. 2015 [cit. 22. 3. 2017]. Dostupné z: <http://www.hrej.cz/recenze/rise-of-the-tomb-raider-5283/>.
OLEJNÍK, Jan. Rise of the Tomb Raider – recenze [online]. c2015, poslední revize 9. 11. 2015 [cit. 22. 3. 2017]. Dostupné z: <http://games.tiscali.cz/recenze/rise-of-the-tomb-raider-recenze-268557>.
Rise of the Tomb Raider Review. In: Youtube [online]. 9. 11. 2015 [cit. 23. 3. 2017]. Dostupné z: <https://www.youtube.com/watch?v=17DRblYX2Z4>.

Jiří Bednář (433232)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.