Analýza recenzií digitálnej hry
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of
the Wild je najnovším prírastkom do dlhoročnej
hernej série, ktorá je spätá s japonskou spoločnosťou Nintendo skoro
rovnako silno, ako je Nintendo spojené so značkou Mário. Hra bola pôvodne vyrábaná exkluzívne na systém Wii U,
nakoniec sa však taktiež stala
„štartovacou“ hrou pre novú konzolu Nintendo Switch. Žánrovo sa zaraďuje
medzi single-playerové akčné, adventúrne hry s čiastočnými RPG prvkami.
Časopis
Level je v Českej republike
a na Slovensku dobre známy a má pomerne bohatú históriu, ktorá trvá
už viac ako 20 rokov. Pred niekoľkými rokmi malo byť vydávanie časopisu
ukončené, avšak naštastie sa ho ujali traja dlhoroční redaktori, zachránili ho
a vydávajú ho tzv. „na vlastnú päsť“.
Prvá
z recenzií, ktorú som si vybral, vyšla v tlačenej forme, takže autor
mal najmenej priestoru k vyjadreniu sa a zhodnoteniu hry. Jakub Kovář
čitateľa na začiatku uvedie do deja hry, predstaví mu žáner
a v krátkosti popíše základné charakteristiky hry. Ak by som mal
zhodnotiť, ktorému z desiatich základných bodov herných recenzií podľa
Zagala sa autor najviac venoval, bola by to osobná skúsenosť. Veľká časť textu
je vyplnená autorovými zážitkami z hrania. Väčšinou najskôr popíše nejakú
hernú mechaniku, alebo vlastnosť a následne sa rozpíše o svojom
zážitku z hry. Kovář napríklad píše o rôznych hádankách, ktoré sa
dajú riešiť pomocou špeciálnych schopností a následné opíše svoj zážitok,
ako sa nemohol dostať na nedostupnú vežu a potom sa mu to podarilo,
pomocou jednej schopnosti. Ďalej popisuje napríklad príhodu o tom, ako
vyriešil hádanku ináč, ako mala byť vyriešená, ako objavoval svet a jeho
možnosti, chváli veľkú interaktivitu hry a to opäť pomocou svojho herného
zážitku.
Jakub
Kovář chváli najmä veľkú slobodu v obrovskom svete a tzv. „wow
efekt“, teda dobrý pocit z objavovania a zisťovania toho, čo všetko
sa dá v hre robiť. Páči sa mu objavovanie nepoznaného, hrateľnosť
a taktiež hádanky. Naopak kritizuje vedľajšie hádanky (mini), ktoré podľa
neho po čase omrzia a príbeh taktiež neohúri.
Čo
sa týka technického prevedenia, autor je s touto úrovňou spokojný,
vizuálne je hra veľmi podmanivá. Zamrzí podľa neho občasný prepad framerate
a výnimočne problém s fyzikálnym engineom.
Do
herného kontextu autor zasadzuje hru pomocou niekoľkých odkazov na iné hry.
Varenie jedla a elixírov mu pripomína prípravu olejov a elixírov
v Zaklínačovi, hádanky sú zas
podobné tým v hre Portal. Kovář
občas čitateľovi radí a napríklad mu neodporúča nabiehať na nepriateľov
ako Leeroy Jenkins (dobre známy
z hry World of Warcraft),
pretože treba viac taktizovať a uhýbať sa. Recenzent udelil hre plné
hodnotenie, teda 5 z 5.
Webová
stránka www.sector.sk má v Slovenskej republike dominantné postavenie,
a je to najnavštevovanejšia stránka s hernou tématikou. Denne na nej
vychádzajú recenzie, videorecenzie, články, novinky a iné. Sector je taktiež hlavným organizátorom
herno – digitálnej show NextGen Expo,
ktorá sa uskutočnuje vždy jedenkrát za rok.
Internet
prirodzene poskytuje väčší priestor pre autora, a tak je druhá analyzovaná
recenzia o niečo dlhšia, než prvá a taktiež obsahuje viac obrázkov a
trailer. Ak by mal autor s prezývkou matus_ace
charakterizovať hru jedným slovom, bola by to sloboda. Ak by som mal ja
charakterizovať autorovu recenziu niekoľkými slovami, boli by to rady hráčom
a popis hry. Recenzent veľkú časť textu venuje rôznym radám, ako hrať hru,
čomu sa vyhnúť atď. Napríklad radí, že nie je potrebné splniť všetky úlohy aby
ste sa dostali na koniec, taktiež radí, že bez poriadneho oblečenia nie je
vhodné ísť do chladných oblastí a upozorňuje, že na začiatku je fajn sa
zastaviť u starého pustovníka. Viac sa však venuje samotnému popisu hry
a jej fungovaniu. Autor popisuje jednotlivé elementy hry, ako sú
schopnosti, hádanky,varenie, samotný svet a jeho pravidlá, zvieratá
a presun na vzdialené miesta. Zdôrazňuje pomerne veľkú náročnosť aj kvôli
absencii navigácie k riešeniu úloh. Popritom The Legend of Zelda zasadzuje aj do herného kontextu, kde svätyne
a ich hádanky prirovnáva ku kobkám v Tomb Raider a varenie jedla mu taktiež pripomína Zaklínača.
Z technického
hľadiska je hra podľa autora v poriadku, je vizuálne pôsobivá, ale nie je
to úroveň nedávno vydanej Horizon: Zero
Dawn. Taktiež si však všimol občasné prepady snímkovania. Navyše trefne
poznamenal, že na hre je vidieť „dedičstvo“ Wii U, pretože používanie tabule
Sheikah je ako stvorené pre gamepad predchádzajúcej generácie konzolí.
Celkovo
je matus_ace s hrou veľmi
spokojný. Páči sa mu sloboda, vizuál, svet, hudba, možnosti, príbeh, hrateľnosť
a hádanky. Kritizuje v podstate iba spomenuté občasné prepady
snímkovania. Ako som už písal, autor mal oproti prvému recenzentovi viac
priestoru, a preto mal možnosť rozpísať sa napríklad aj o hudbe,
ktorú chváli. Ďalej spomína dabing, ktorý sa v sérii vyskytol prvýkrát
a taktiež sa dlhšie rozpisuje o príbehu. Konštatuje, že Zelda nie je dokonalá hra, ale taká ani
neexistuje a udeľuje známku 10 z 10.
Youtube
kanál AngryJoeShow vznikol
v roku 2008. Angry Joe, vlastným
menom Joe Vargas, v ňom
recenzuje primárne AAA hry a v súčasnosti taktiež filmy. Zameranie
kanálu je však stále viac herné, ako filmové. Posolstvo Angry Joe je „upozorniť hráčov na zlé hry a zachrániť tak ich
peňaženky“. K dnešnému dňu má viac ako 2,7 miliona odoberateľov.
Treťou
analyzovanou recenziou je videorecenzia. Samotné médium poskytuje pre
recenzenta najviac priestoru (recenzie od Angry
Joe trvajú priemerne 30 minút) a taktiež ďalšie výhody, ako možnosť
hráčovi ukázať gameplay. Mimo to, je pre autora typické humorné ladenie
recenzií, prostredníctvom krátkych, vtipných scénok, v ktorých vystupujú Angry Joe a Ďalší Joe. V nich, v kostýmoch parodujú rôzne herné
situácie alebo mechaniky.
Autor
začína zasadením hry do kontextu celého herného priemyslu, keď zdôrazňuje, že The Legend of Zelda: Breath of the Wild
dostalo neuveriteľné množstvo najvyšších hodnotení (10 z 10 alebo 5
z 5) a stala sa tak jednou z najlepšie hodnotených hier všetkých
čias. Prvý recenzent sa zameriaval najmä
na osobnú skúsenosť, druhý zase na popis hry a rady hráčovi. Pre videorecenziu od Angry Joe je typické
niečo, čo prirodzene vychádza z vlastnosti média. Autor vždy popíše nejakú
vlastnosť hry a následne ju divákovi ukáže v krátkom gameplayi.
Príkladom nám môže byť hneď začiatok videa, kde Joe popisuje obrovský, voľný svet, ako bol z neho
nadšený a porovnáva ho so svetom Skyrim.
Následne nám ukáže krátky gameplay v ktorom vidíme, že Joe bol skutočne nadšený, vysloví svoj
názor a spomenie aj Skyrim.
Neskôr popisuje náročnosť hry a aké ľahké je zomrieť, pričom okamžite
divákovi poskytne vtipnú situáciu, ktorú zažil počas hrania. Dalo by sa
pokračovať ešte s množstvom ďalších príkladov.
Joe
sa vo svojej recenzii dostane skutočne k veľkému množstvu vlastností hry.
Chváli na nej obtiažnosť (popisuje ako Nintendo verzia Dark Souls), slobodu, obrovský svet, objavovanie, rôzne detaily,
animácie, súbojový systém, odmeňovanie a RPG prvky. Oproti iným
recenzentom je však kritickejší. Nevyhovuje mu, že hráč si nemôže zmeniť
nastavenie ovládania. Súbojový systém je síce skvelý, ale veľmi rýchle ničenie
zbraní je podľa neho demotivujúce. Hudba mu pripadá ticha a nekonzistentná
(niekedy dobrá, inokedy nie) a dabing považuje za nie príliš kvalitný
(nesedia hlasy, herci čítajú dialógy znudene) a ani ho tam veľa nie je.
A v neposlednom rade si myslí, že príbeh je slabší a NPC postavy
sú nezaujímavé.
Aj
Joe zaznamenal občasný prepad
snímkovania, nejaké chyby v hre a raz zažil tzv. hard crash
(zaseknutie hry a následné vypnutie). Snímkovanie mu robí starosti
o výkone novej konzoly Nintendo Switch, pretože tvorcovia mali na výrobu
dostatok času.
Recenzent
hodnotí hru kritickejšie a aj keď by veľmi rád, nedokázal hre udeliť plné
hodnotenie. Angry Joe udelil The Legend of Zelda: Breath of the Wild 9
bodov z 10.
Myslím
si, že recenzie sú si veľmi podobné v tom, čo autori chvália a čo
kritizujú. Všetkým sa páčil obrovský svet, sloboda alebo objavovanie. Na druhú
stranu všetci skritizovali prepady snímkovania a dvaja z nich príbeh.
Rozdiely nájdeme v tom, na čo presne sa autori najviac zameriavajú (popis,
rady...) Recenzenti splnili moje
očakávania, čo sa týka hodnotení. Moja skúsenosť je, že Angry Joe je väčšinou kritickejší. Na Sectore sú zas kritickí málo a hry nadhodnocujú. No a Level, tam záleží od hry a od
autora. Prekvapilo ma, že nikto sa nezameral na popis ovládania na novej
konzole, ako sa im hralo s novými ovládačmi a ako sa im hralo na
telke a „tablete“. Osobne preferujem videorecenzie od Angry Joe, pretože mi pripadajú najúprimnejšie, najkritickejšie,
najvtipnejšie a obsahujú najviac informácií.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.