čtvrtek 30. března 2017

Might & Magic X: Legacy - rozbor recenzí

Hra, jejíž recenze budu rozebírat, nese název Might & Magic X: Legacy (dále jen M&MX). Vytvořilo ji studio Limbic Entertainment a 23. ledna 2014 ji vydal Ubisoft pro platformy PC a Mac. Série her Might & Magic byla ukončena nepříliš zdařeným 9. dílem v roce 2002. Legacy se navrací ke kořenům této série formou krokovacího dungeonu a tahovou strategií. Hráč, jako v předchozích dílech, ovládá skupinu čtyř hrdinů, jejichž charakteristiky, tedy dovednosti, si sám navolí (pokud má sebevražedné sklony, má i možnost nechat hru vytvořit náhodnou družinu) a se kterými plní úkoly, bojuje s nepřáteli a řeší zapeklité hádanky.
Recenze, kterýmiž se budu zabývat, jsou od Michala Nemce, bloggera a publicisty, známého také jako Mick The Mage, pro český herní časopis Level; od Bretta Todda z webového portálu GameSpot, pro který recenzuje už přes 10 let hry různých žánrů a stručně se zmíním i o videorecenzi na YouTube kanálu HaasGaming.
Dnes již všeobecně známý herní časopis Level měl první vydání v lednu roku 1995 a od té doby vychází každý měsíc. Původně obsahoval CD nebo DVD s hrami, později klíč k digitálně distribuované plné hře; díky vysoké konkurenci služeb Steam, Humble Bundle a dalších, kde se hry prodávají téměř za hubičku, museli vydavatelé v roce 2014 od tohoto bonusu upustit. Spíše než na novinky se zaměřuje na recenze, akce (herní scénu) a osobnosti. GameSpot je herní internetový magazín od roku 1996 a zaměřuje se na novinky, recenze i videa. HaasGaming se liší od zmíněných dvou recenzí formou sdělení, a to krátkým herním záznamem, u něhož stručně a výstižně komentuje klíčové body se snahou zaujmout.
Nemec i Todd ve svých recenzích začínají vysvětlením provázání herního světa se sesterskou sérií Heroes of Might & Magic. M&MX se totiž odehrává ve světě Ashan, který se poprvé objevil v pátém díle Heroes of M&M. Oba dva se též shodnou, že mnoho grafických prvků je z této série přebráno; předmětem diskuze je, zda za účelem nostalgie, lenosti či z důvodu šetření. Nemec i Todd dodávají, že hra budí dojem návratu do 90. let, kdy vznikaly první družinové strategie, jako je série Wizadry, či, jak už dodává pouze Nemec, soudobý nástupce Legend of Grimrock, které ukázalo, že i v současnosti tahová hra nemusí být vůbec špatná.
HaasGaming o grafické stránce hry tvrdí, že ačkoliv nevypadá nejhůře, není úplně příjemná na pohled. Sám však později v komentáři uznává, že ji neměl na nejvyšší možné nastavení. Kritizuje hru s odkazem na rozmazanost textur a nepravidelnost v zasazení postav do prostředí a obecně je grafika na dobu vydání zastaralá. Nemec si naopak pochvaluje barevnost a skoro až komiksové zobrazení textur, inspirovaných staršími díly série M&M a, již zmíněnými, grafickými prvky z přidružených Heroes of M&M. Podotýká však, že hra má na své zobrazení až příliš vysoké nároky, způsobené nedostatečnou optimalizací, patrně ze strany vývojářů; dodává, že hra se potýká s nedostatečným technickým zpracováním, které Todd i HaasGaming opominuli.


V případě herního zážitku samotného se všichni recenzenti shodují, že souboje s nepřáteli nejsou ani zdaleka jednoduché, byť je vybrána lehčí obtížnost. Nemec uvádí přepadovky, tedy nascriptované napadnutí naší družiny ze zálohy, jež považuje za výzvu, avšak ne v negativním slova smyslu. Todd k tomuto tématu přidává poznámku o nelítostných soubojích; nedá se z nich utéct ani je podvést, jak tomu bývalo kdysi ve hrách jako je Eye of The Beholder, kde souboj mohl probíhat formou salsy (Two Step), tedy zničit nepřítele na pár ran a utrpět minimum poškození. Boje mu přišly až příliš intenzivní a uvítal by snad i další, lehčí obtížnost pro vychutnání retro bojového stylu hry. Spolu s HaasGaming se shodnou na nepříliš přitažlivém atmosférickém provedení, pravděpodobně umocněném tahovým ovládáním, bez možnosti prohlédnout si okolí jinak než z okna.
Todd se pozastavuje i nad složitostí herní mechaniky, konkrétně sdělení hráči, co a jak funguje. Jako příklad uvádí spánek - jež není možný bez zakoupeného (či nalezeného) jídla - jehož nedostatek vyústí ve snížení bojeschopnosti postav a nulovou regeneraci života a many. Hra příliš nesympatizuje s neznalostí hráčů a nutí k trpělivosti.
Zvukovou stránku hry komentovali zběžně Todd a Nemec. Zmínili časté opakování hlášek hrdinů, které se brzy oposlouchají; pro Todda je to iritující, Nemcovi to však přijde jen lehce omezující v možnosti přizpůsobit si postavy vlastním představám. Todd navíc hře vytýká, že hrdinové své poslední výkřiky započnou těsně před animací úderu nepřítele a tedy hráče předem varují, čímž kazí dojem.
Nemec, jakožto jediný česky píšící recenzent měl možnost zhodnotit i kvalitu překladu hry. Český překlad přitom stále není u takovýchto her standardem. Poukazuje na zádrhely v přeházení rodů postav, či problém s diakritikou, při vepisování slovních odpovědí k hádankám. Právě překlad hádanek je fundamentální ve významové stránce - hádanky jsou obtížnější, případně mohou být i zavádějící.



Ve výčtu jednotlivých shrnutí recenzentů jako prvního zmíním (z národní hrdosti) Michala Nemce, který shledal hru jako velmi dobře provedenou. Kromě již zmíněných pár technických nedostatků se mu líbila jak z grafického hlediska, tak z herního požitku, jež sérii Might & Magic ostudu neudělalo.
Brett Todd se ve své recenzi o M&MX držel spíše negativního postoje. Je otázkou, zda jednotlivé úseky pouze začal negací a pokračoval neutralitou nebo jestli jej hra opravdu neoslovila. O to větší překvapení je, že jí ve výsledku dal 6 z možných 10 bodů s vytknutím a zároveň pochvalou obtížnosti herních soubojů, vyzdvihnutím velkého výběru možností při tvorbě družiny a kritikou zastaralého technického zpracování.
HaasGaming oceňuje především propracovaný systém boje, skvělý pocit postupu a dostatečnou volnost v uzpůsobení schopností hrdinů. Hře však vytýká nedostatek interakcí jak s hlavními, tak i vedlejšími postavami a slabé prostřední, ve smyslu mrtvých měst, kde jediná starost NPC je nevybočit ze svého čtverečku. Přesto dává M&MX ohodnocení 7,5 z 10  možných bodů.




Odkazy
TODD, Brett, Might & Magic X: Legacy Review. Gamespot [online]. Vydáno 24.01.2014 [cit. 2017-03-30]. Dostupné z: https://www.gamespot.com/reviews/might-magic-x-legacy-review/1900-6415645/

Might & Magic X: Legacy REVIEW!. V: Youtube [online]. Zveřejněno 08.02.2014 [vid. 2017-03-27]. Kanál uživatele HaasGaming. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=kloN6vxlAwU

NEMEC, Michal, MIGHT & MAGIC X: LEGACY. Časopis Level. Vydavatelství Naked Dog, 2014, Vol. 239, s. 045-046

Zdroj obrázků 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.