čtvrtek 30. března 2017



Porovnanie recenzií hry Mirror's Edge

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mirror's edge
O hre Mirror's Edge
Mirror's Edge je single-playerová akčná-advertúra, špecifická pre svoj čistý, pestrofarebný design, ktorý sa odlišuje od väčšiny first-person videohier, čo umožňuje jedinečný zážitok z pohybu a pocitu voľnosti prostredníctvom využitia prvkov parkouru. Hra vyvinutá švédskym štúdiom EA DICE a publikovaná firmou Electronic Arts, bola vydaná v novembri roku 2008 pre Xbox 360 a PlayStation 3. V januári 2009 bola vydaná aj pre platformu Microsoft Windows.
Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mirror's edge xbox 360 


Recenzie: domáca vs. zahraničná
Pre moju prácu som sa primárne rozhodla využiť textové recenzie, obe pre PC verziu hry. Konkrétne som využila české Tiscali a zahraničný Gamespot. Využila som taktiež video-recenzie od IGN uverejnené na portáli YouTube.
Súvisiaci obrázok
V úvode začína Gamespot svoju recenziu kvetnatým opisom samotnej hry, pričom sa jedná skôr o súvislí text. Bojím sa, že ak by ma čítanie zo začiatku nezaujalo, text by som rýchlo opustila, pretože nie je štruktúrovaný. Naopak Tiscali svoj text rozdelilo do viacerých odstavcov, pričom už na začiatku článku jasne vidno číselne vyjadrené konečné skóre hry, ktoré si podľa recenzentov zaslúži. Tiscali uviedlo samotný verdikt recenzie už na začiatok textu (pokladám za pozitívum, pretože v mnohých prípadoch je to to jediné, čo recipienta zaujíma). Stránku si tak nemusíte čítať úplne celú, aby ste prišli na to, ako hra v hodnotení dopadla. Nakoniec som si všimla, že hru ohodnotilo číselne aj štúdio Gamespotu, nachádza sa však na samom konci a bohužiaľ je designovo spracované ako nešťastne, že som článok pokladala za ukončený a následne som si ani nevšimla uvedené plusy a mínusy hry – tieto parametre by som viac ocenila na začiatku článku. 
Pod oboma článkami sa taktiež nachádza sekcia pre vyjadrenia samotných čitateľov.

Recenzent z Tiscali následne uvádza, s ktorými konkrétnymi hrami sa dá Mirror's Edge svojim štýlom porovnať, čo ten z Gamespot neurobil. V článku od Tiscali sa v závere recenzie spomínajú tituly samotnej spoločnosti Electronic Arts, pričom Gamespot sa držal výhradne v rozmedzí hodnotenia samotnej hry, teda informácie o tom, do akého kontextu v rámci firmy hra zapadá, boli vynechané.
Čo sa týka štýlu jazyka, akým sú recenzie písané, v prípade Tiscali ide skôr o neformálny jazyk a uvoľnenejší štýl, ktorý zaujme aj mladšie publikum, nesúci sa v duchu klasických časopisových recenzií. Naopak Gamespot zvolil skôr formálnejší opis s využitím mnohých synoným a prídavných slov, ktorý uspokojí aj na text náročnejšieho čitateľa.
Obe recenzie nezabudli stručne opísať príbeh hry, pričom ho následne aj krátko ohodnotili. Gamespot spomenulo aj príbehové medzi-sekvencie, ktoré sa líšia vizuálnym štýlom, ktoré Tiscali pravdepodobne nepokladalo za dôležité a tak ich ani nespomenulo. 
Spoločným prvkom oboch recenzií je sprostredkovanie konkrétnych tipov, ako hru hrať a na čo sa by sa mal hráč počas hrania zamerať (spomínajú sa napríklad mechaniky hry v kontexte navigáie či ukladania hry). 
Tiscali odporúča na akej obťažnosti je najlepšie hrať hru, konkrétne spomína najjednoduchšiu obtiažnosť. „Pokud bych měl doporučit hrát některou hru na nejjednodušší obtížnost, pak určitě Mirror’s Edge. A to ani ne tak kvůli náročným protivníkům, jako spíše kvůli kombinaci hledání správné cesty, ovládání hry a nedokonalým soubojům.” 
Gamespot namiesto toho venoval celý jeden odstavec tomu, akými možnými spôsobmi je možno protivníkov zneškodniť, čo čiastočne ponúkli aj chalani z Tiscali, pretože v oboch článkoch som sa dočítala o možnosti spomalenia času, kedy môžete protivníka odzbrojiť, pričom Gamespot vyhodnocuje, že ku samotnej hrateľnosti toho tento mód veľa nepridáva.


Obe recenzie nezabudli spomenúť nádherný a čistý design hry, iba Gamespot si však všimol aj jej audio stránku, ktorý taktiež pochválil, či už sa jedná o zvukové efekty, akým je napríklad dych hlavnej hrdinky či dynamická hudba, ktoré prispievajú k vytvoreniu jedinečnej atmosféry počas hrania. „The audio also deserves high praise. Sound effects such as Faith's breathy heaves and plodding footsteps are authentic touches that heighten the sense of speed and tension. The voice acting is equally terrific, but it's the pulsing, driving soundtrack that impresses most. Its rhythmic flow augments Faith's most fluid runs, whereas subtle ambient chords fill in the silence during downtimes. The superb musical journey culminates in a fantastic vocal track that plays during the game's final credits.
Tiscali pri designe spomenulo, že niektoré časti sú až príliš preexponované, čo môže hráčom spôsobovať komplikácie so zrakom a takýto obraz nie je ideálny na pozorovanie. Recenzenti z Gamespot podobné vyjadrenia nespomínajú, čo môže znamenať, že ich pokladajú za irelevantné, alebo s nimi nesúhlasia (vizuálna zložka hry a jej vplyv na zrak hráča je teda v poriadku).
Obe recenzie spomenuli architektúru samotného mesta a zhodujú sa s jeho zasadením do blízkej budúcnosti.

Súvisiaci obrázok

Keďže ide o recenzie na počítačovú verziu hry, čakala som, že v nich nájdem aj stručne spomenuté hardwarové nároky, ani jedna z recenzií však takto neurobila. Domnievam sa, že tieto parametre sa dnes už nepokladajú za tak dôležité, ako tomu bolo v minulosti. 
Obe recenzie spomínajú ovládanie hry a konkrétne tipy k jej vyladeniu a zhodujú sa v tom, že v prípade tejto hry je ovládanie myšou presnejšie, ako ovládanie pomocou konzoly.
Hra je totiž špecifická v tom, že aby ste si naplno vychutnali zážitok zo skákania, musíte si jednotlivé levely prejsť viackrát, aby ste dosiahli hladký prechod z bodu A do bodu B. To však nemusí sedieť všetkým hráčom a hra sa im tak môže zdať nudná, až frustrujúca, pokiaľ nezvládnu prejsť level na prvý krát, na čom sa taktiež zhodli obe recenzie. Dokonca v oboch článkoch zaznela rovnaká definícia tohto spôsobu hrania, konkrétne, že sa jedná o systém pokus-omyl a tak môže hra skĺzať do stereotypu. „Mirror's Edge has a way of bringing the pace to a halt. Sometimes this is because of the nature of trial-and-error gameplay: fall, die, reload checkpoint.


Gamespot celkovo hodnotí hru celkom rozpačitým dojmom, pričom sa s Tiscali zhodujú v tom, že hra určite nie je pre každého. „Mirror's Edge is many things: invigorating, infuriating, fulfilling, and confusing. It isn't for everybody, and it stumbles often for a game that holds velocity in such high esteem. But even with all of its foibles and frustrations, it makes some impressive leaps; it just doesn't nail the landing.“
V oboch prípadoch hra zinkasovala krásnych sedem bodov z desiatich, v samotnom opisnom verdikte sú chalani z Tiscali však o čosi príjemnejší. „Svěží dynamická akce, která se od veškeré konkurence odlišuje bezprecedentní volností pohybu, avšak částečně selhává na poli pěstních soubojů a přestřelek. Právě tenhle handicap, nepopulární systém "pokus-omyl" a sklouznutí do stereotypu nedovolují dát hře vyšší známku. Ač je ovládání velmi zdařilé a příjemně zapamatovatelné, hratelnostně to je nejvýš na sedmičku, ale za originalitu si ten plusový bodík zaslouží. Nakonec to tedy na odvážný experiment dopadlo nadmíru dobře.“
V závere hodnotenia musím vyzdvihnúť české Tiscali za uvedenie veľkého množstva screenshotov z hry, čo mi pri zahraničnej recenzií určite chýbalo. Napriek tomu, že bola recenzia od Gamespotu spracovaná na profesionálnej úrovni, je vysoko pravdepodobné, že by som takýto súvislí text jednoducho preskočila na inú recenziu, ktorá obsahuje ukážky (screenshoty) z hry.





Rozdielne recenzie, rovnaký zdroj? 
Xbox360 a PS3
https://www.youtube.com/watch?v=fdHx9Ux3l-E
PC             
https://www.youtube.com/watch?v=59MRBCAuQgA

Na YouTube kanále IGN môžete nájsť dve video recenzie pre túto hru. Zaujímavým faktom však je, že sa tieto recenzie ich finálnym verdiktom líšia, čo si všimli aj užívatelia v sekcií komentárov, za čo IGN aj jeden užívateľ skritizoval, pretože by podľa neho mali byť recenzie od rovnakej spoločnosti na rovnakú hru v závere podobné. 
Verzia pre konzoly je podstatne pesimistickejšia ako verzia pre PC a ich recenzentom je označená ako odvážny skok, ktorý nezvládol pristátie (voľne preložené „ ...a bold leap that doesn't nail the landing“), naproti čomu pri recenzií pre PC v konečnom verdikte zaznie veta "ide o drahokam, ktorý netreba prehliadnuť a určite stojí za vyskúšanie"
Jedna z možných príčin rozličných názorov na hru je samozrejme odlišnosť samotných recenzentov. Jednotlivé príspevky spracoval vždy iný človek, v recenzií sa tak pochopiteľne odráža individuálny, subjektívny názor recenzenta. Hra ako taká sa však aj podľa iných recenzií, čo sa platformy týka, veľmi nelíši. Tá optimistickejšia recenzia bola naviac - tak ako hra, publikovaná o rok neskôr. Že IGN v závere svoj názor prehodnotilo a uverejnilo odlišnú pozitívnejšiu, recenziu, je podľa môjho názoru sympatické a hra si to zaslúži aj na úkor toho, že medzi hráčmi spôsobili mierny chaos a opäť sa potvrdzuje, že zahliadnuť jedinú recenziu na hru nestačí.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt mirror's edge xbox 360

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.