úterý 18. dubna 2017

Učíme kooperovat tým, aneb Keep Talking and Nobody Explodes



Původně jsem zamýšlela pro svůj blogpost zvolit hru s nějakým vážným společenským tématem, jako je třeba nedávno vydaný Orwell. Než se ale stihl stáhnout, narazila jsem na Keep Talking. Jaké bylo překvapení, když kamarád na původně plánovanou Galaxy Trucker session přinesl tuhle jednoduchou kooperativní hru. Hned bylo jasné, jak bude pro nás tahle bomba užitečná. 



Keep Talking and nobody explodes je multiplayer hra pro 2 a více hráčů, která byla vypuštěna do světa v říjnu 2015 společností Steel Crate Company. Jedná se o kanadský projekt vývojářů Allen Pestaluky, Ben Kane, a Brian Fetter. Hra byla původně vyvinuta pro Oculus na Global Game Jam 2014. Původní myšlenkou bylo vytvořit hru, při které by i jeden Oculus mohl sloužit pro multiplayer. Myšlenka vývojáře napadla v momentě, kdy sledovali řadu lidí čekajících na vyzkoušení Oculu, kteří se při čekání nudili. Úspěch hry později zaručil její vydání i pro PC a PS.

Princip hry je velmi jednoduchý. Hráči si nejprve v týmu (potažmo ve dvojici) rozdělí role - jeden zneškodňuje přes PC/PS/Oculus bombu a zbytek ho prostřednictvím nejlépe vytištěného 20 stránkového manuálu naviguje. Na zneškodnění bomby máte 5 minut. Manuál, který ke zneškodnění používáte, si prohlédnete poprvé pořádně až v oněch odstartovaných pěti minutách. Fór spočívá v tom, že navigátor se nesmí dívat na bombu a pyrotechnik zase do manuálu. Váš tým je tedy odkázán pouze na komunikaci, což je středobod zábavy. 





Před začátkem hry lze nastavit obtížnost zneškodňované bomby. Ve hře je až 12 různých hádankových modulů, které na bombě postupně likvidujete (od poměrně jednoduchého přestříhávání drátů až po modul, který vyžaduje znalost morseovky). Věřte, že napoprvé budete rádi, když nevybouchnete se základním setem modulů. 



A teď ke kontextu, ve kterém mi připadne hra velmi užitečná. Už nějakou dobu s bývalými spolužáky organizujeme adaptační kurzy pro studenty nastupující do prvních ročníků všeobecného gymnázia. Tahle hra najde na tom letošním určitě své místo. Pro testování schopností týmové spolupráce je totiž přímo stvořená a navíc je poměrně jednoduchá jak na přípravu, tak na pochopení, což ji umožňuje realizovat i ve větším počtu skupinek. Nemluvě o tom, že využití počítačové hry na "výchovném" kurzu je pro puberťáky pořád top atraktivity.



U čtenáře manuálu hra fantasticky zkouší schopnost kritické analýzy textu. Něco, na čem - pokrytecky řečeno - "dnešní mládež" dost selhává. Marně v textu hledáte žluté tlačítko s nápisem Abort. Už potřetí pročítáte manuál, ale vážně tam není. Až po výbuchu bomby si všimnete pátého řádku, kde se píše "pokud žádné z výše uvedených tlačítek neodpovídá..." Stejně tak se dost povaří vaše mozkové blány s funkcí jasného vyjadřování. "Jak ten znak vypadá?" "Ježiš já nevim, jak to popsat." "Jak nevím?!" "Tak trochu jako pavouk čůrající na stěnu!" Nemluvě o velkém testu kreativity. Krásně je zkoušeno také prosté logické uvažování a zvládání krizové situace, aneb 5 minut vám nikdy nepřipadalo tak krátkých. Pro ty odvážnější bude ještě o trochu větší zábava vyzkoušet si hru v angličtině. Ta se například u hádanky v podobě počítačového modulu s 8 různými slovy vyžívá v používání slov, které se vyslovují nebo na první poslech znějí stejně, což lehce zmate i rodilého mluvčího.



Zkrátka, Keep Talking je jednoduchá hra postavená na těch nejzákladnějších principech logiky a komunikace. Najde uplatnění jak na rodinné party, tak v aktivitách zaměřených na rozvoj týmové spolupráce. Pro mě naprosto typický příklad hry, která nemá ambice být nepromakanějším projektem roku, ale zato je perfektně využitelná pro seberozvoj a výchovu. Splněná očekávání 10/10. #přesah #amen


http://www.keeptalkinggame.com/

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.